خاص ترین ودرعین حال همه کاره ترین بخش خونه، آشپزخونس که با توجه به وسعت کارها ضروریه در طراحی آشپزخونه دقت زیادی انجام بدیم که کاربر بتونه با صرف کمترین وقت و انرژی بیشترین استفاده رو از زحمات روزانه خودش ببره،باما در گروه مهندسی نتا همراه باشید که ببینیم برای طراحی اشپزخونه در نظر گرفتن چه مواردی ضروریه

درطراحی آشپزخونه اولین گام توجه به نیاز ها و شیوه زندگی ساکنین خونه هستش.در گام دوم ترسیم نقشه آشپزخونه روی کاغذ در مورد ساختمون های ساخته شده و مشخص کردن محل درب و پنجره و شیر های اب و پریز برق و …. . این نکته خیلی مهمه و لازمه طراح آشنایی نسبی با تاسیسات ساختمان هم داشته باشه امادرمورد ساختمون هایی که از اول طراحی معماری داخلی همزمان با طراحی معماری انجام میشه ، اختیار عمل طراح بیشتره. ما از هر دونوع حالت گفته شده در پروژه هامون داریم که میتونید در قسمت پروژه ها مشاهده کنید

در طراحی اشپزخونه توجه به ابعاد و اندازه ها ، چیدمان وسایل ، آسایش ، ایمنی ، نور ، رنگ ، نکات جنبی ضروریه .

ابعاد و اندازه : یک اشپزخونه کامل نیاز به مساحتی حدود 10 تا 15 متر مربع داره.هرچی مساحت کوچیکتر باشه به همون نسبت محدودیت زیاد میشه. در طراحی اشپزخونه مطالعه ی ابعاد مناسب و استاندارد وسایل ضروریه.

چیدمان وسایل : تهیه غذا از دراوردن مواد غذایی شروع میشه و با استفاده از اب ، پختن ، سرو کردن ، صرف کردن ، شستن و چیدن وسایل در جای خودشون تموم میشه.اگه محل این بخش ها به درستی مشخص بشه ، حجم فعالیت های اضافه کم و خستگی ناشی از کار به حداقل میرسه. اشپزخونه از سه قسمت اصلی تشکیل میشه که به ترتیب :

1-ذخیره مواد : یخچال ، فریزر ، قفسه کابینت ها و میز کار

2 – شستشو : لگن ظرفشویی ،ماشین ظرفشویی ، ماشین لباسشویی ، ظرف زباله و میز کار

3-پخت : اجاق خوراک پزی ، فر، ماکروفر ، غذاساز، هواکش و میز کار

این سه قسمت مثلثی رو به وجود میارن که به مثلث کار معروفه که جای هرکدوم از این سه قسمت شرایط خاص خودشو داره. مثلا اجاق گاز نباید گوشه اشپزخونه یا کنار پنجره باشه. کابینت های بلند و یخچال ابتدا یا انتهای دیوار نباید باشه و در این موراد کنار اونها کابینت های کوچیک قرار میگیره،در تصاویر زیر مثلث کار رو در حالات مختلف می بینید:

مثلث کار رو به پنج حالت میتونیم تشکیل بدیم :

1-چیدمان نیم دایره : نیم دایره نوعی چیدمان وسایل اشپزخونس که مثلث کار در اطراف سه دیوار مجاور قرار میگیره .بطوریکه فرد با وایسادن در مرکز نیم دایره فاصله ی برابر با بخش های مختلف اشپزخونه داشته باشه.

2- چیدمان شکسته : چیدن وسایل اشپزخونه در حاشیه دو دیوار مجاور رو تشکیل چیدمان شکسته میگن.در این حالت جریان کار از یک طرف شروع و به انتهای دیگه ختم میشه . مزیت این چیدمان جمع بودن وسایل کار در یک طرف اشپزخونه و ازاد بودن بقیه فضا برای صرف غذاست. برای نمونه میتونید تصویر اشپزخونه پروژه مسکونی الهیه  رو ببینید

3- چیدمان خطی : قرارگرفتن وسایل کار درکنار یه دیوار رو چیدمان خطی میگن.تو این روش به جای مثلث کار خط پیوسته داریم . این روش تو اشپزخونه هایی که خیلی باریک ان و یه طرفه هستن  اجرا میشه.

4- چیدمان موازی : این روش بعد از چیدمان خطی ساده ترین و اقتصادی ترین طرحه . وقتی که اشپزخونه به صورت راهرو باشه و دوطرف اون به در ختم بشه از این روش استفاده میکنیم.

5- چیدمان جزیره ای : در این روش یکی از قسمت های سه گانه مثلث کار که معمولا قسمت پخت میشه به صورت جزیره ای مستقل در وسط اشپزخونه قرار میگیره .البته جزیره میتونه شامل قفسه ، لگن ظرفشویی ، میز کار ، میز غذاخوری و کباب پز باشه .بعنوان نمونه میتونید آشپرخانه پروژه ویلای مینوسا رو ملاحظه بفرمایید