استفاده از عوامل و امکانات نوری برای جلوه دادن به فضا و اشیا و سطوح را نورپردازی میگیم. نورپردازی وابسته به اصولیه که رعایتش میتونه در موفقیت طرحهای نوری موثر باشه.گروه مهندسی نتا در همه پروژه ها اصول و موراد زیر رو رعایت میکنه،  برخی از این اصول موارد، زیر هست:

اصول عملکردی : نیازهای بصری برحسب فعالیت های مختلف متفاوتند، و هرچه در یک فضا کار با دقت بیشتری انجام شود به همان نسبت نور بیشتری نیز نیاز دارد. به طور مثال صرف غذا یا تماشای تلویزیون نیاز نوری کمتری نسبت به فضای نشیمن که فعالیت های مختلف در ان انجام میشود دارد. رعایت اصل عملکرد از اولویت خاصی در طراحی نور برخورداره و مقدار ،توزیع و رنگ نور با توجه به ضرورت ها تعین میشه.

در پیروی از اصول نورپردازی لازمه عوامل آزاردهنده چشم حذف بشه.چشم اشیا و اشکال رو بخاطر اختلاف ناشی از نور ،رنگ و شکل اونا تشخیص میده .کلمات سیاه رنگ بخاطر تفاوت بارزی که بازمینه یعنی کاغذ سفیددارن قابل خواندن هستند.گرچه این تفاوت ها به درک و شناخت محیط کمک میکنه اما اگر میزان اختلاف های نوری از حد معینی بیشتر بشه موجب فشار زیان آوری به چشم ها میشه.

یک از لازمه های  نورپردازی مساوی بودن زاویه تابش با زاویه بازتابه. این خاصیت وسیله ایه در دست طراح تا بتونه اثرات چشم زدگی،مقدار و جهت نور رو برای تاکید بر شکل یا بافت اشیا تنظیم کنه.ساده ترین راه برای دوری از چشم زدگی ، قرار دادن منبع نوری در بالای سر هستش ،زیرا قوس ابرو ومژه ها،چشم هارو دربرابر نورهای عمودی محافظت میکنه.

اصول ایمنی : نورپردازی مناسب سهم قابل توجهی در حفظ ایمنی محیط داره .دیدن پله،درراهروها و یا تشخیص تفاوت سطح در سالن ها از مواردیه که به ایمنی نور مربوط میشه. برای فراهم کردن محیط نوری بی خطر،لازمه تا خلاف قواعد عمومی نورپردازی رفتار کنیم. مثلا برای نشان دادن پله ها و ایجاد سایه ،لازمه نورهای مستقیم و قوی از بالا روی اونا تابیده بشه تا با تشکیل تاریکی و روشنایی های تند لبه پله به طور واضح دیده بشه. نورهای غیرمستقیم و ملایم تفاوت های نوری و سایه ها رو از بین میبره  و ابعاد و فاصله پله هارو نادرست نشون میده،ما در گروه مهندسی نتا در تلاشیم که طراحی نور رو با اصول ایمنی تلفیق کنیم.

اصول زیبایی : عدم موفقیت بسیاری از طراحان ناشی از اولویت دادن به جنبه های تزئیینی نوره. کار این طراحان شبیه چینی سازیه که در ساختن قوری آنقدر محو شکل و زیبایی میشن که فراموش میکنن مجرایی برای خروج چایی تعبیه کنن. نور وسیله ای برای نمایش اشیاست و تا رنگ معینی در طیف اون نباشه طبعا رنگهای موجود در اجسام رو نمیتونه آشکار کنه.

در فضاهای داخلی معمولا از دو نوع لامپ استفاده میشه : 1. لامپ های معمولی (تنگستن)  2. لامپ های گازی (مهتابی )

نورلامپ های معمولی نسبت به نور خورشید کمی قرمزتره اما شامل کلیه رنگ های طیف میشه.در حالی که چراغ های گازی طیف نامتوازنی دارند که موجب تغییر فاحش رنگ ها میشه. متداول ترین منبع روشنایی منازل رو لامپ های تنگستن که وسیعترین طیف رنگی رو دارا هستند تشکیل میدن.بهترین طرح نوری برای نشون دادن صحیح رنگ ها نورپردازی ترکیبیه.چنین ترکیبی از تلفیق چراغ معمولی و مهتابی به وجود میان .دست یابی به نور خنثی که نزدیک به روشنایی آبی-سفید نیمروز باشه الگوی مناسبی برای نشون دادن صحیح رنگ ها ست.نور علاوه بر تغییر رنگ اشیا بر روی چهره ی انسان هم اثر میذاره.مقایسه صورت تحت نور مهتابی در یک اتاق آبی رنگ با همون چهره تحت نور تنگستن در اتاق قرمز رنگ تفاوت بارزی رو نشون میده.در حالت اول چهره رنگ پریده و بیمار و در حالت دوم رنگ پوست ملتهب و  قرمزه.

توزیع نور نیز در زیبایی نور موثره.استفاده از تعدادی لامپ کم نور در نقاط مختلف مناسب تر از قراردادن یک لامپ پر نور در وسط اتاقه.به علاوه نور باید بتونه ویژگی هایه ساختمان نظیر طاق، شکل ستون ها،بافت درشت دیوار،سطح نرم کف یا نقش دلپذیر بخش های چوبی رو مشخص کنه.یک نمونه از این توزیع مناسب نور رو در پروژه طراحی دپارتمان املاک هروی میتونید ببینید

اصول و استاندارد های بسیار دیگری در طراحی نورپردازی فضاهای داخلی وجود داره اگر برای مشاوره رایگان در خصوص نورپردازی داخلی و یا نما احتیاج به مشاوره داشتید با گروه مهندسی نتادر تماس باشید